תרומתו של האימון הגופני להפחתת הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית

תרומתו של האימון הגופני להפחתת הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית

מאת: תומר גבע – מומחה לאימון גופני, ספורט ובריאות

מחלות לב וכלי דם מהוות את הסיבה העיקרית לתחלואה ולתמותה מוקדמת בחברה המערבית.
מחלת הלב השכיחה מבין מחלות הלב היא מחלת הלב הכלילית (Coronary Heart Disease). מחלת לב כלילית נובעת לרוב מטרשת עורקים כלילית (Coronary Atherosclerosis).

התהליך של גדילת הנגע הטרשתי (הפלאק הטרשתי) והתרחבותו, עד לחסימה משמעותית של היקף כלי הדם הוא תהליך כרוני הנמשך לאורך שנים רבות ובדרך-כלל בא לידי ביטוי בגילאי הביניים ובגיל המבוגר. מחקרים הראו, כי התהליך הטרשתי עצמו מתחיל למעשה מוקדם מאוד – כבר מגיל הילדות.

הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית וקצב הצטברות הפלאק הטרשתי מושפעים הן מגורמים גנטיים והן מאורח החיים בהתאם לגורמי הסיכון השונים כגון; העדר פעילות גופנית, השמנה, עישון, סוכרת, היסטוריה משפחתית, יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם, לחץ נפשי ועוד.הלבאורח חיים פעיל ובריא הכולל פעילות גופנית, אימון גופני מתוכנן ומובנה, תזונה נכונה ושמירה על הרכב גוף תקין מפחיתים את הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית ומניעת מחלות לב אחרות.

לפרטים אודות אימון כושר אישי ולפגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

מחקר חדש, שמומן בין השאר על ידי ה-NIH  מצא כי במבוגרים הנמצאים בסיכון גנטי גבוה לסבול ממחלת עורקים כלילית, שמירה על אורח חיים בריא {הימנעות מעישון בהווה, ללא השמנת יתר, פעילות גופנית סדירה ושמירה על דיאטה בריאה} נקשר לסיכון נמוך בכמעט 50% להופעה של מחלה כזו, בהשוואה למבוגרים שלא שמרו על אורח חיים כזה.

ניתוחים שלאחר המוות בקרב מבוגרים הראו כי שיעור חסימת כלי הדם הכליליים של אנשים פעילים היה נמוך ב 30% לעומת אנשים לא פעילים. עדויות דומות נמצאו גם בקרב צעירים אשר מתו מוות מוקדם על רקע תאונות דרכים שונות.אימון כושר להרזיה - אימון הליכה אישי בחוף היםמבוגרים בריאים בגיל העמידה ובגילאים מתקדמים יותר בעלי כושר אירובי התחלתי גבוה יותר כמו גם אלה המשפרים את כושרם האירובי לאורך זמן בעקבות פעילות אירובית סדירה הנם בעלי רמת סיכון נמוכה יותר לתחלואה ולתמותה מוקדמת מכל סיבה ועל רקע מחלות לב כלי דם.

שיעור הסיכון לתמותה מכל סיבה ועל רקע מחלות לב – כלי דם נמוך בכ- 60% בקרב מבוגרים בריאים בגיל העמידה בעלי כושר אירובי בינוני בהשוואה למבוגרים בריאים בגיל העמידה בעלי כושר אירובי נמוך.

במחקר מקיף בנושא שבוצע  בקרב אוכלוסיית מבוגרים (18+) מעשנים, הסובלים מהשמנה ויתר לחץ דם, נמצא כי פעילות גופנית הפחיתה את רמת הסיכון לחלות במחלות לב בשיעור של 25%  – 50% אחוזים.

במחקר אחר נמצא כי הליכה של יותר מ 5 שעות שבועיות תורמת להפחת הסיכון ללקות במחלת לב כלילית ב 50%.

השינויים הפיזיולוגיים הבאים המתרחשים בעקבות תהליך אימון גופני לשיפור הסבולת האירובית הממושכת הם שאחראים לאפקט החיובי של האימון האירובי בהפחתת גורמי הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית ומניעת מחלות לב אחרות:

  • עליה בנפח הפעימה (SV) התורמת לשמירה על תפוקת לב (Q) נתונה בערכי דופק (HR) נמוכים יותר. כתוצאה מכך, הדרישה לחמצן על ידי שריר הלב מופחתת במהלך מאמץ תת מרבי נתון. תפקוד פיזיולוגי זה מביא לאיזון טוב יותר בין הדרישה לחמצן לבין אספקת החמצן לשריר הלב על ידי העורקים הכליליים.
  • עליה בניצול החמצן מהדם על ידי שרירי השלד הפעילים בעת מאמץ תת מרבי נתון.
    כתוצאה מכך, חלה ירידה בתפוקת הלב (Q), המקטינה את דרישת החמצן של הלב ותורמת לאיזון טוב יותר בין הדרישה לחמצן לבין אספקת החמצן לשריר הלב על ידי העורקים הכליליים.
  • עליה בקוטר העורקים הכליליים והיווצרותם של עורקים עוקפים (קולטרליים).
  • הפחתת לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בקרב מבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם.
    יתר לחץ דם מהווה את אחד הגורמים להאצת התהליך הטרשתי. מניתוח נתונים של מחקרים אקראיים מבוקרים עולה כי פעילות אירובית סדירה תורמת להפחתת ערכי לחץ הדם במנוחה של אנשים בריאים בשיעור של 3 מ"מ כספית סיסטולי ובשיעור של 2 מ"מ כספית דיאסטולי.
    בקרב אנשים הלוקים מיתר לחץ דם, מחקרים מראים כי פעילות אירובית סדירה (שחייה, הליכה, ריצה, אופניים ועוד), למשך 45 – 60 דק' לאימון, בעצימות מתונה של 65% – 75% מדופק הלב המרבי ( = % 40 – 60% מרזרבת הדופק ) תורמת לירידה קבועה של 6 מ"מ כספית בממוצע בלחץ הדם הסיסטולי ו – 5 מ"מ כספית בממוצע בלחץ הדם הדיאסטולי במנוחה. ירידה של 2 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי הממוצע תפחית את הסיכון לתמותה על רקע מחלת לב כלילית(CHD) ושבץ מוחי (CVA) ב – 6%.
    בנוסף, תורמת הפעילות האירובית לעלייה פחותה בלחץ הדם הסיסטולי בעת מאמץ תת מרבי נתון. גם לאימוני כוח המשולבים בתכנית האימונים קיימת השפעה חיובית על ערכי לחץ הדם הדיאסטולי בשיעור של 3 מ"מ כספית פחות במנוחה.
  • הפחתת רמות הטריגליצרידים בדם והעלאת הכולסטרול הטוב HDL .
    לרמות גבוהות של טריגליצרידים בדם ורמות נמוכות של כולסטרול HDL קיים מתאם גבוה עם מחלות לב וכלי דם. בסקירה של מחקרים שונים נמצאה הפחתה ממוצעת של 26.6 מ"ג / 100 מ"ל דם בטריגליצרידים ועליה של 5 מ"ל / 100 מ"ל דם ב HDL בהשפעת פעילות גופנית אירובית סדירה גם בהעדר ירידה במשקל.
  • שמירה על משקל תקין והרכב נכון של רקמות הגוף (העלאת מסת השריר, הפחתת מסת השומן).
  • הקניית הרגלי אורח חיים בריא לרבות גמילה מעישון.
  • הפחתת המתח הנפשי.

אדם שמן רץ בפעם הראשונה לאחר שרזהלכתבה בנושא – השפעת גורמי סיכון מרובים על הסיכון למחלת לב כלילית לחצו כאן

עקבו אחרי

בקרו גם בעמוד האינסטגרם של תומר גבע

אינסטגרם לוגו

 בקרו גם בעמוד הפייסבוק המקצועי של תומר גבע

לפרטים אודות אימון כושר אישי ולשיחת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

כתוב תגובה