כושר גופני והסיכון להפרעות נפשיות בילדים ובני נוער

כושר גופני והסיכון להפרעות נפשיות בילדים ובני נוער

כושר גופני והסיכון להפרעות נפשיות בילדים ובני נוער

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי, ריצה ושחייה
מומחה לאימון גופני, ספורט ובריאות

ארגון הבריאות העולמי מדווח על 1 מכל 7 אנשים בגילאי 10 עד 19 שנים המושפעים מבעיות בריאות הנפש, הגורם המוביל לנכות הקשורה לבריאות בקבוצת גיל זו ברחבי העולם.בחור יושב שפוף עצוב על הרצפהמחקרים רבים מצביעים על קשר חיובי בין כושר גופני לבריאות נפשית בילדים ובני נוער.
לדוגמה, כושר גופני אירובי (כושר לב-ריאה, Cardiorespiratory fitness) נמוך קשור לעתים קרובות לדיכאון מוגבר, קשיים פסיכולוגיים כללים, בעוד שהתוצאות בנוגע לרמת הכושר השרירי מגוונות.זוג בנות יושבות במנוחה על הדשא לאחר אימון גופני

לפרטים אודות אימון כושר אישי לילדים ונוער ולתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

במחקר עוקבה ארצי, שהקיף 1.9 מיליון משתתפים בטאיוואן ובחן את הקשר בין כושר גופני לבין בריאות נפשית (דיכאון וחרדה) והפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHA) בקרב ילדים בגילאי 10 – 11 שנים נמצא כי כושר גופני ובפרט, כושר אירובי/לב ריאה וכושר שרירי, קשור לסיכון לפתח הפרעות נפשיות בקרב ילדים ובני נוער.

בהתחשב בשיעור ההיארעות וההימצאות הגוברת של הפרעות נפשיות אלו בילדים ובני נוער, מחקר זה תורם ראיות חשובות לתחום המחקר המתפתח הבוחן את הקשר בין כושר גופני לבריאות נפשית.ילדים משחקים כדורגל
המחקר בוצע בטאיוואן לאורך 10 שנים בין השנים 1/1/2009 עד ל 31/12/2019.
ניתוח הנתונים נעשה בין השנים אוקטובר 2022 לפברואר 2024.
המשתתפים במחקר חולקו ל 2 קבוצות;
1. קבוצת מיקוד חרדה ודיכאון (1,996,633 משתתפים).
2. קבוצת מיקוד הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות – ADHD (1,920,596 משתתפים).ADHA, ANXIETY

לפרטים אודות אימון כושר אישי לילדים ונוער ולתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

הערכת רמת הכושר הגופני בוצעה באמצעות 4 מבדקים ב 3 מרכיבי כושר גופני שונים;
1. כושר לב ריאה (cardiorespiratory fitness) במדידת זמן הריצה למרחק 800 מטר.
2. כושר שרירי – סבולת כוח שריר במבדק כפיפות גו במשך דקה.
3. כושר שרירי – כוח מתפרץ במבדק קפיצה למרחק מהמקום.
4. גמישות במבדק "שב והגע".

ממצאי המחקר מגלים כי ילדים ובני נוער ברמות כושר עם ביצועים טובים יותר הראו היארעות מצטברת (cumulative incidences) נמוכה יותר של הפרעות חרדה, הפרעות דיכאון והפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHA).
יש לציין כי רמת כושר גופני גבוהה יותר (כושר לב- ריאה, סיבולת כוח שריר וכוח שריר מתפרץ) הייתה קשורה באופן עצמאי להפחתת היארעות להפרעות נפשיות בקבוצת אוכלוסיית מחקר זאת, גם לאחר שליטה במשתנים מתערבים פוטנציאלים כגון; דמוגרפיה, BMI ומחלות פסיכיאטריות נלוות.תחרות טריאתלון ילדים

לפרטים אודות אימון כושר אישי לילדים ולתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

כך לדוגמה, שיפור כושר לב-ריאה אשר נמדד בהפחתה של 30 שניות בזמני הריצה למרחק 800 מ' בקרב המשתתפים, נמצא קשור לירידה של 3% עד 8% בסיכון לפתח הפרעות נפשיות בקרב אוכלוסיית הגברים והנשים במחקר.

בקרב אוכלוסיית הנשים במחקר שיפור הכושר האירובי היה קשור בהפחתת הסיכון לחרדה ודיכאון בשיעור של 3% ובהפחתת הסיכון להפרעות קשב וריכוז והיפראטקיביות בשיעור של 8%. בקרב אוכלוסיית הגברים במחקר שיפור הכושר לב-ריאה היה קשור בהפחתת הסיכון לחרדה בשיעור של 3% , לדיכאון בשיעור של 2% ובהפחתת הסיכון להפרעות קשב וריכוז והיפראטקיביות בשיעור של 7%.

ממצאי מחקר אלה מדגישים את התפקיד המגן הפוטנציאלי של כושר גופני (כושר לב-ריאה, כושר שרירי – סיבולת שריר וכוח מתפרץ וגמישות) במניעת הופעת הפרעות נפשיות בקרב ילדים ובני נוער.ילדים בבית הספר רצים לכיתה

.Physical Fitness and Risk of Mental Disorders in Children and Adolescents
JAMA Pediatr. Published online April 29, 2024

לפרטים אודות אימון כושר אישי לנוער ולתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

עקבו אחריי

בקרו גם בעמוד האינסטגרם של תומר גבע

אינסטגרם לוגו

 בקרו גם בעמוד הפייסבוק המקצועי של תומר גבע

לפרטים אודות אימון כושר אישי לילדים ונוער ולתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות מלאו את פרטיכם

אימוני כושר אישיים וקבוצתיים לילדים ונוער מתקיימים ברשימת הערים הבאות: חדרה, כפר יונה, נתניה, הרצליה, הרצליה פיתוח, תל אביב, הוד השרון, כפר סבא, רעננה, רמת אביב, רמת השרון.

© כל הזכויות שמורות לתומר גבע.
אין לשכפל, להעתיק או להפיץ את התכנים המוצגים באתר זה או חלקים ממנו בשום צורה או אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, בין אם לשימוש פנימי או מסחרי, מבלי לקבל אישור בכתב מתומר גבע.

כתוב תגובה