השפעת הפעילות הגופנית על התפקוד המיני בקרב נשים המטופלות בתרופות נוגדות דיכאון

השפעת הפעילות הגופנית על התפקוד המיני בקרב נשים המטופלות בתרופות נוגדות דיכאון

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר ושחייה
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

facebook-50בקרו גם בעמוד הפייסבוק של תומר גבע

 

אינסטגרם לוגובקרו גם בעמוד האינסטגרם של תומר גבע

 

פעילות מינית תקינה ומספקת מהווה מרכיב חשוב בהצלחה של יחסים זוגיים, בעיצוב ביטחון אישי ומעמד חברתי ובאיכות החיים בכלל. הפרעות בתפקוד המיני עשויות להוביל לקשיים בתפקוד הבין אישי והחברתי, כמו גם לפגיעה בתפקוד המנטלי ולהימנעות מוחלטת של קיום יחסי מין עם בן/בת הזוג.

הפרעה בתפקוד המיני בקרב נשים היא בעיה נפוצה המשפיעה על יותר משליש מהנשים בשלב כלשהו בחייהן.

תרופות נוגדות דיכאון המשמשות לטיפול בדיכאון, יש פוטנציאל לייצר תופעות לוואי מיניות. למעלה מ -96% מהנשים הנוטלות תרופות נוגדות דיכאון דיווחו על השפעות כאלה.

במחקר שפורסם במרס 2014 ב Journal Depression and Anxiety נמצא כי פעילות גופנית תורמת לשיפור התפקוד המיני בקרב נשים המטופלות בתרופות נוגדות דיכאון.

החוקרים בדקו 52 נשים (M age = 32.44) אשר חולקו לשתי קבוצות במהלך 3 שבועות.

young and attractive people group doing fitness exercises

במהלך תקופה זאת, המשתתפות בקבוצת הניסוי הראשונה ביצעו פעילות גופנית בתדירות של 3 פעמים בשבוע, למשך 30 דקות/אימון שכללה תרגילי התנגדות/כוח ותרגילים אירוביים באמצעות שיעור וידיאו ושימוש ברצועות/גומיות התנגדות.

המשתתפות בקבוצה זאת הונחו לשמור על רמת עצימות של 70% – 85% מהדופק המרבי על ידי שינוי רמת ההתנגדות במהלך האימון הגופני. בנוסף, הונחו המשתתפות בקבוצה לקיים פעילות מינית עם תום הפעילות הגופנית בהקדם האפשרי אך לא יותר מ – 30  דקות מסיום האימון (קיום פעילות מינית התאפשר באמצעות בן זוג או אוננות).

המשתתפות בקבוצת הניסוי השנייה ביצעו פעילות גופנית זהה אך המשתתפות הונחו שלא לקיים פעילות מינית מיד עם תום הפעילות הגופנית אלא לאחר 6 שעות לפחות מסיום האימון הגופני. בתום תקופת הניסוי הראשונה הוחלפו המשתתפות בין שתי הקבוצות.

ממצאי המחקר עולה כי תוכנית התערבות של פעילות גופנית סדירה בקרב נשים שדיווחו על "תפקוד מיני לקוי רלוונטי מבחינה קלינית" בתחילת המחקר, תורמת לשיפור משמעותי הן ברמת החשק המיני (Sexual Desire) והן ברמת התפקוד המיני הכולל (Global Sexual Function).

החוקרים מציינים כי ממצאים אלו תומכים במרשם לפעילות גופנית לנשים כנגד תופעות לוואי מיניות של תרופות נוגדות דיכאון. פעילות גופנית סדירה בהיקף של 30 דקות X 3 פעמים בשבוע, בעצימות נמרצת  (77% – 95% מדופק הלב המרבי) מהווה סף מינימום ליצירת שיפורים קליניים רלוונטיים בתפקוד המיני ובפרט, ברמת החשק המיני (Sexual Desire).

החוקרים מציינים כי ליצירת שיפור קליני מרבי רלוונטי בתפקוד המיני, יש לתזמן את ביצוע הפעילות הגופנית מיד לפני הפעילות המינית. עם זאת, תועלת מסוימת ניתן לראות עם קיום פעילות גופנית סדירה בכלל.

עוד עולה מתוצאות המחקר כי פעילות מינית מתוזמנת וסדירה בקרב כל המשתתפות במחקר (קיום פעילות מינית 3 פעמים בשבוע באמצעות בן זוג או אוננות) תרמה לשיפור בתפקוד האורגזמה (Orgasm Function) בעוד שלפעילות הגופנית לא הייתה השפעה על משתנה זה. ממצאים אלה רומזים על האפשרות כי קיום פעילות מינית שבועית מתוזמנת וסדירה עשויה להיות יעילה מספיק בכדי להפחית בעיות בתפקוד ההגעה לאורגזמה על רקע שימוש בתרופות נוגדות דיכאון. ייתכן כי המחויבות לפעילות מינית של כלל המשתתפות במחקר שוברת דפוס התנהגות של הימנעות מפעילות מינית שנוצר קודם לכן, במהלך השימוש בתרופות נוגדות דיכאון, כאשר תופעות הלוואי היו חמורות יותר. לחלופין, לפעילות מינית רגילה עשויה להיות השפעה פיזיולוגית עתידית (Feedforward physiologic effect) למשל, עליה ברמות הטסטוסטרון.


לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות התקשר/י  ל:  052-2481656

בברכת בריאות וכושר,
תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

© כל הזכויות שמורות לתומר גבע.
אין לשכפל, להעתיק או להפיץ את התכנים המוצגים באתר זה או חלקים ממנו בשום צורה או אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, בין אם לשימוש פנימי או מסחרי, מבלי לקבל אישור בכתב מתומר גבע.

כתוב תגובה