אימון ריצה על מסילה (Treadmill) – יתרונות מול חסרונות

אימון ריצה על מסילה (Treadmill) – יתרונות מול חסרונות

אימון ריצה על מסילה (Treadmill) בחדר כושר הנו אחד מהאימונים האירוביים הפופולריים לשיפור סבולת לב ריאה.
לצד היתרונות הקיימים באימון ריצה על מסילה, בהשוואה לאימון ריצה בשטח הפתוח, ניכרים גם מספר חסרונות אליהם יש להתייחס בעת בנייה והתאמת תכנית אימון הריצה למתאמן.

יתרונות הריצה על מסילה:
1. אימון לאורך כל עונות השנה ובכל שעה במהלך היום  אימון ריצה על מסילה מאפשר לרץ לקיים את אימוני הריצה בכל שעה במהלך היום ולאורך כל חודשי השנה נוכח העדר מגבלת אור ו/או מזג אויר בהשוואה לאימונים המתבצעים בחוץ והדורשים הערכות מתאימה (בחורף – טמפ' קרה מאוד, רוחות וגשם  ובקיץ – עומס חום).

2. שמירת מהירות – ויסות מהירות המסילה על ידי המתאמן מאפשר ריצה במהירות נתונה וקבועה.מאמן כושר אישי - אימון ריצה על מכשיר ריצהריצה במהירות קבועה בהשוואה למהירות משתנה (לא מתוכננת) בשטח מאפשרת לרצים מתחילים אשר טרם פתחו תחושת קצב פנימית בריצה בחוץ להשלים את אימון הריצה במהירות הריצה והעצימות המתוכננת על גבי המסילה.
תחושת קצב פנימית הנה תחושה סובייקטיבית המאפשרת לרץ שליטה ושמירה על מהירות ריצה קבועה בתנאי שטח פתוח ללא שימוש באמצעי מדידה אובייקטיביים כמו; שעון דופק ו GPS.

לפרטים אודות אימון ריצה וכושר אישי מלאו את פרטיכם

3. בלימת זעזועים – לרוב, במועדוני כושר גדולים ניתן ליהנות ממסילות ריצה איכותיות מחברות מובילות כמו Precor ו Techno gym בעלות איכות בולמים טובה התורמים להפחתה ניכרת של הלמות הכוח הפועלים על מפרקי הגוף במהלך הריצה בהשוואה לריצה על כביש (אספלט).

4. הגברת המוטיבציה – ריצה בחברת רצים נוספים במועדון (חברים, בני זוג), צפייה בתכנית טלוויזיה מועדפת או בשידור תחרות ריצה וכמו גם, היכולת לווסת את מהירות הריצה והשיפוע בכל רגע נתון תורמים כולם יחד להגברת ההנאה והמוטיבציה להשלמת אימון הריצה במרחק ובעצימות שנקבעה.
נתוני הריצה על צג המסילה הזמינים בכל רגע נתון  (המרחק, מהירות הריצה, דרגת השיפוע, צריכת הקלוריות, רמת הדופק ועוד) תורמים גם הם לעידוד והגברת המוטיבציה באימון.

5. ויסות מדויק של תנאי הריצה בכל רגע נתון בהתאם למטרת האימון – אימון ריצה על מסילה מאפשר לרץ שליטה מלאה בתנאי הריצה בכל רגע נתון כדוגמת, מהירות הריצה ודרגת השיפוע.
שליטה בנתונים אלה מאפשרת לרץ ליישם במדויק את סוג האימון המתוכנן כגון, אימון עליות ומבלי שיידרש לחפש אחר תנאי שטח ריצה מתאימים.מאמן ריצה - ריצת שטח

חסרונות הריצה על מסילה:
1. פגיעה בתחושת קצב פנימית – אימוני ריצה המתבצעים על מסילה בלבד עשויים לגרום לאורך זמן לירידה בתחושת קצב פנימית בריצה המאפשרת כאמור שליטה ושמירה על מהירות ריצה אחידה מתוכננת במהלך אימון או תחרות בשטח הפתוח.

2. משטח ריצה קבוע – אחידות המשטח ומונוטוניות הדריכה של כף הרגל לאורך כל הריצה עשויים להוות גורם לפציעה ולירידה בתפקוד הפונקציונאלי של השרירים, מפרקי כף הרגל והמערכת הפרופריוצפטיבית.

3. ירידה ברמת המוטיבציה – העדר השינוי בסביבת האימון, בתוואי השטח והריצה בקו ישר עשויים להוביל לירידה ברמת המוטיבציה של הרץ ולפגיעה בהתמדתו בתהליך האימון.

4. הארכת משך האימון – ביצוע האימון על מסילה מצריך את הגעתו של המתאמן לחדר הכושר בכל אימון.
הנסיעה אל חדר הכושר ובחזרה דורשת מצד המתאמן לפנות זמן נוסף מעבר לזמן אימון הריצה עצמו.
רכישת מכשיר ריצה ביתי יביא לידי חסכון בזמן.

לסיכום:
יש לגוון בין שתי צורות האימון בתוכנית האימונים השבועית קרי, ביצוע אימוני ריצה על מסילה (Indoor Runing Training) לצד אימון ריצה בשטח הפתוח (Outdoor Runing Training) בתנאי שטח שונים – שטח, כביש, מסלול ריצה רקורטן וחול ים.
אימוני ריצה על מסילה בשילוב אימוני ריצה בשטח הפתוח במהלך תכנית האימונים השבועית, יתרמו להגברת ההנאה באימון, הפחתת הסיכון לפציעות, פיתוח הכושר האירובי, חיזוק השרירים והמפרקים ושמירה על רמת המוטיבציה לאורך כל תקופת האימונים.

בברכת אימון ריצה מהנה,
תומר גבע – מאמן ריצה וכושר אישי
מומחה לאימון גופני, ספורט ובריאות

עקבו אחריי

בקרו גם בעמוד האינסטגרם של תומר גבע

אינסטגרם לוגו

 בקרו גם בעמוד הפייסבוק המקצועי של תומר גבע

לפרטים אודות אימון ריצה וכושר אישי מלאו את פרטיכם

© כל הזכויות שמורות לתומר גבע.
אין לשכפל, להעתיק או להפיץ את התכנים המוצגים באתר זה או חלקים ממנו בשום צורה או אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, בין אם לשימוש פנימי או מסחרי, מבלי לקבל אישור בכתב מתומר גבע.

כתוב תגובה